Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wyrzysku
ul. Wiejska 1
89-300 Wyrzysk
tel. 67 286 24 77

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Prowadzi diagnozę, konsultacje, terapię, działalność psychoedukacyjną, działalność profilaktyczną oraz działalność informacyjną. Udziela pomocy uczniom, ich rodzinom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni, tj. na terenie gmin: Białośliwie, Łobżenica, Miasteczka Krajeńskiego, Miasta i Gminy Wyrzysk, Gminy Wysoka.

Do poradni należy zgłosić się, gdy:

  • dziecko ma trudności w czytaniu i pisaniu,
  • ma problemy z rozumieniem i nadawaniem mowy,
  • doznaje niepowodzeń edukacyjnych w przedszkolu lub w szkole,
  • ma wolniejsze tempo rozwoju lub jest niepełnosprawne,
  • sprawia problemy wychowawcze,

Z pomocy poradni mogą również korzystać rodzice, dzieci do lat 6 mających trudności w rozwoju, i ubiegający się o opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju, a także ubiegający się o wcześniejsze przyjęcie do szkoły podstawowej oraz odroczenie spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko.

Przed zgłoszeniem się na badania należy pamiętać, iż:

  • wszystkie badania i terapie odbywają się na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów złożony w poradni,
  • uczniom pełnoletnim udziela się pomocy na ich wniosek,
  • opinia nauczyciela dołączona do wniosku o badanie dziecka/ucznia jest ważnym źródłem informacji wspomagających proces diagnozy oraz projekt pomocy,
  • podstawą do wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania jest zaświadczenie lekarskie,

Charakterystyka zajęć terapeutycznych prowadzonych w poradni:

  1. Grupowa lub indywidualnaterapia ogólnorozwojowa dla dzieci z deficytami rozwojowymi.
    Zajęcia mają formę zabaw ukierunkowanych na rozwijanie poszczególnych procesów poznawczych: myślenia, spostrzegania wzrokowego, słuchowego, dotykowego, smakowego i węchowego, pamięci, koncentracji uwagi, sprawności manualnej
    i motoryki dużej. Zajęcia dodatkowo wzbogacają wiedzę dziecka i uczą współdziałania w grupie. Rodzice dzieci objętych terapia uczestniczą w osobnych spotkaniach mających na celu dzielenie się własnymi doświadczeniami, wiedzą i umiejętnościami wychowawczymi.
  2. Terapia logopedyczna. Zajęcia odbywają się w formie zabaw i ćwiczeń dostosowanych do możliwości poszczególnych dzieci. mają one na celu korygowanie wad wymowy i usprawnianie narządów artykulacyjnych. W trakcie terapii wykorzystywane są różnego rodzaju pomoce logopedyczne, w tym również logopedyczne programy komputerowe. Rodzaje poszczególnych zadań i ich trudności dostosowane są do wieku i możliwości dziecka. Podczas terapii obecni są rodzice dzieci. Po zakończeniu kolejnych spotkań otrzymują wskazówki i konkretne ćwiczenia, które powinni wykonywać z dzieckiem w domu między jednym,
    a następnym spotkaniem.
  3. Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (terapia pedagogiczna):
    W ramach wyżej wymienionych zajęć prowadzone są ćwiczenia, które mają na celi między innymi:
    • rozwijać percepcję słuchową i wzrokową,
    • rozwijać orientację przestrzenną,
    • usprawniać grafomotorykę i motorykę duża i małą,
    • usprawniać koncentrację uwagi i koordynację wzrokowo – ruchową,
    • wzbogacać zasób słownictwa,
    • stymulować ogólny rozwój dziecka,
    • korygować zaburzone funkcję, wyrównywać dysharmonię,
    • kształtować integrację słuchowo - wzrokowo – ruchową,
    • doskonalić umiejętności korzystania z reguł ortograficznych,
    • uporządkowanie wiadomości na temat obowiązujących zasad ortograficznych,
    • angażować uczniów do większego wysiłku intelektualnego poprzez wzmacnianie pozytywne.
  4. Terapia dzieci z dysleksją. Zajęcia usprawniają funkcje poznawcze odpowiedzialne za naukę poprawnego pisania i czytania. Odbywają się w formie ćwiczeń dostosowanych do możliwości poszczególnych dzieci.
  5. Terapia psychologiczna, np. terapia zaburzeń emocjonalnych.
    Zajęcia służą uczniom, którzy są nieśmiali, doświadczają leków (m. in. fobie szkolne), przejawiają zaburzenia psychosomatyczne. W ramach sesji terapeutycznych są stosowane metody służące poznaniu siebie podniesieniu poczucia własnej wartości, nauczeniu się radzenia sobie w trudnych sytuacjach (m. in. społecznych). Na zajęciach stosowany jest także trening relaksacyjny.