PLAN PRACY ZESPOŁU PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH W PILE
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
ZADANIA:
- Prowadzanie diagnozy dzieci i młodzieży oraz wydawanie opinii psychologiczno-pedagogicznych i orzeczeń o różnym charakterze.
- Badanie predyspozycji zawodowych uczniów przed wyborem ścieżki kształcenia.
- Prowadzenie terapii dzieci, młodzieży oraz ich rodzin.
- Rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania, udzielanie dzieciom, młodzieży oraz ich rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w rozpoznawaniu, rozwijaniu indywidualnych potrzeb oraz możliwości rozwojowych.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Współpraca ze szkołami w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
- Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
- Określenie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia niepełnosprawnego.
- Kształtowanie postaw rodzicielskich oraz umiejętności wychowawczych młodych rodziców sprzyjających rozwojowi dziecka, informowanie, wspieranie pomocą specjalistyczną oraz przekazywanie wiedzy i umiejętności stymulowania rozwoju dziecka.
- Interwencja kryzysowa.
- Badania przesiewowe.
- Wzbogacanie warsztatu pracy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
- Podnoszenie jakości pracy.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
Poradnia realizuje zadania w szczególności w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
- wsparcia rodziny,
- grup wsparcia,
- prowadzenia mediacji i interwencji kryzysowej,
- prowadzenia warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji,
- działalności informacyjno-szkoleniowej,
- udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz w zebraniach rad pedagogicznych.
Realizacja planu pracy poradni w zespołach zadaniowych:
- zespół psychologów,
- zespół pedagogów,
- zespoły orzekające,
- zespoły samokształceniowe,
- zespół ds. diagnozy,
- zespół ds. terapii,
- zespół ds. promocji i wizerunku poradni,
- zespół ds. orzeczeń
Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 29.08.2024 roku.
OBSZAR |
ZADANIE |
TERMIN |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE/ KOORDYNATORZY |
UWAGI |
Organizacja i działalność informacyjno-szkoleniowa |
1. Zgromadzenie oferty poradni.
2. Oferta poradni na stronie internetowej ZPPP.
3. Przygotowywanie materiałów psychoedukacyjnych i informacyjnych: · Strona internetowa ZPPP · Plakaty · Artykuły do prasy lokalnej · Ulotki informacyjne
4. Organizacja pracy sekretariatu.
5. Kontakt z instytucjami zajmującymi się statutowo rodziną.
6. Spotkania poświęcane rozwiązywaniu bieżących problemów szkół oraz przekazywaniu informacji dotyczących współpracy z Poradnią: · dla pedagogów i psychologów szkolnych, · zainteresowanych nauczycieli
7. Udział w Radach Pedagogicznych
8. Wspomaganie przedszkoli, szkół
9. Doskonalenie warsztatu pracy: · Monitorowanie nowości w zakresie: · metod badań psychologicznych, pedagogicznych, · logopedycznych · socjologicznych · w zakresie doradztwa zawodowego.
10. Współpraca z placówkami, instytucjami, stowarzyszeniami, fundacjami
11. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Korzystanie ze szkoleń organizowanych przez uprawnione instytucje (zgodnie |
Koniec września 2024 roku
Rok szkolny
Rok szkolny
Rok szkolny
Rok szkolny
Rok szkolny
Rok szkolny
Rok szkolny
|
Wicedyrektor/wyznaczeni pracownicy
Wyznaczeni pracownicy poradni – zespół ds. promocji i wizerunku
Dyrektor / Wicedyrektor/pracownicy administracji
wyznaczeni pracownicy
wyznaczeni pracownicy
wyznaczeni pracownicy
wyznaczeni pracownicy w zespołach zadaniowych
Wyznaczeni pracownicy
pracownicy pedagogiczni poradni |
|
Działalność diagnostyczna |
1. Diagnoza poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości, zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci, od momentu urodzenia, i młodzieży: · z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, · z niepowodzeniami szkolnymi, · ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu, · z trudnościami w uczeniu się matematyki, · wadą wymowy, w tym przesiewowe, · dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych, · dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie, · znajdujących się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, · diagnozowanie zaburzeń rozwojowych: depresji, samookaleczeń, zaburzeń lękowych · mających trudności adaptacyjne, · dzieci słabowidzących i niewidomych, · dzieci zdolnych.
2. Diagnozowanie zdolności i zainteresowań
3. Obserwacja zachowań dziecka 4. Rozpoznanie sytuacji wychowawczej 5. Badanie sondażowe dotyczące preferencji zawodowych uczniów szkół zawodowych. 6. Badania sondażowe na temat używania substancji psychoaktywnych praz młodzież szkół ponadgimnazjalnych. 7. Udział w zespołach orzekających dla dziecka/ucznia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz zagrożonej niedostosowaniem społecznym, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. 8. Udział w zespołach orzekających dla dziecka/ucznia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 9. Udział w zespołach orzekających dla dziecka/ucznia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola. 10. Udział w zespołach orzekających dla uczniów o potrzebie indywidualnego nauczania.
|
Rok szkolny
|
Pracownicy pedagogiczni, zgodnie z kwalifikacjami
Doradca zawodowy
Wyznaczeni pracownicy pedagogiczni |
|
Działalność terapeutyczna |
1. Indywidualna i grupowa terapia psychologiczna, pedagogiczna · ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi · z zaburzeniami i opóźnieniami · z zaburzeniami przetwarzania słuchowego · ze specyficznymi trudnościami w nauce · odroczonych od obowiązku szkolnego · z trudnościami w uczeniu się matematyki, · słabowidzącej i niewidomej, w tym rehabilitacja wzroku · z problemami w rozwoju emocjonalno-społecznym klinicznymi oraz z problemami neuropsychologicznymi (dzieci z zaburzeniami neurologicznymi, dzieci z nabytymi uszkodzeniami mózgu, dzieci z FASD, zaburzeniami hiperkinetycznymi, mutyzmem wybiórczym, · wspomagająca rozwój małego dziecka · zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci ze stwierdzonymi deficytami w zakresie rozwoju psychoruchowego · dla dzieci i młodzieży w sytuacji i młodzieży w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej (żałoba, rozwód, przemoc, eurosieroctwo, próba samobójcza, wypadki lokomocyjne i inne), · psychoterapia w nurcie poznawczo- behawioralnym (terapia zaburzeń odżywiania, depresji, zaburzeń lękowych, zaburzeń obsesyjno- kompulsywnych, terapia traumy), · psychoterapia i terapia indywidualna oraz grupowa wspierająca dzieci i młodzież, w szczególności z zaburzeniami emocjonalnymi, trudnościami adaptacyjnymi, problemami wychowawczymi, · grupowe zajęcia socjoterapeutyczne dla klas IV-VII z podziałem na grupy, · inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – młodzież zagrożona niedostosowaniem społecznym 2. Prowadzenie Teatru Terapeutycznego dla młodzieży (w zależności od sytuacji epidemicznej). 3. Uruchomienie Strefy Rodzica Szkoła dla Rodziców i Wychowawców. 4. Indywidualne zajęcia z zakresu technik uczenia się i zapamiętywania. 5. Udzielanie porad i wsparcia w ramach Pogotowia Młodzieżowego. 6. Terapia ręki
|
Rok szkolny
|
Pracownicy pedagogiczni zgodnie z kompetencjami
|
|
Mediacje, interwencja kryzysowa |
1. Prowadzenie działań interwencyjnych dla dzieci i młodzieży w sytuacji kryzysowej. 2. Działania mediacyjne między stronami konfliktu (uczniami, rodzicami, nauczycielami). 3. Instruktaż i konsultacje dla rodziców i nauczycieli w sprawie przeciwdziałania uzależnieniom oraz zrachowaniom ryzykownym. 4. Interwencja kryzysowa – pogotowie psychologiczne. |
Cały rok |
Zespół ds. interwencji kryzysowej |
|
Profilaktyka |
1. Realizacja programów w zakresie profilaktyki trudności wychowawczych, trudności rozwojowych i szkolnych, zachowań problemowych dzieci i młodzieży: · zapobieganie problemom dzieci i uczniów w funkcjonowaniu emocjonalnym i społecznym · zapobieganie nieporozumieniom w kontaktach rówieśniczych i z dorosłymi · wsparcie procesu integracji klas · programy poprawy funkcjonowania klasy jako grupy · propagowanie pomocy rówieśniczej · profilaktyka uzależnień · profilaktyka problemów społecznych · profilaktyka przemocy rówieśniczej, uzależnień od substancji, uzależnień behawioralnych, · mediacje rówieśnicze i rodzinne, · rozmowy o charakterze doradczym z uczniami na terenie szkoły: prowadzenie indywidualnego doradztwa dla uczniów na terenie szkoły 2. Badania przesiewowe: · badania logopedyczne · badania pedagogiczne · badania psychologiczne
|
Rok szkolny |
pracownicy pedagogiczni
Pracownicy - zgodnie z indywidualnymi planami pracy |
|
Psychoedukacja |
1. Zwiększanie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli. 2. Diagnoza sytuacji wychowawczej w klasie. 3. Budowanie korzystnych relacji z dzieckiem, uczniem, grupą klasową. 4. Budowanie kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. 5. Zwiększanie motywacji ucznia/dziecka do wysiłku. 6. Zwiększanie kompetencji rodziców dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych w zakresie ryzyka dysleksji. 7. Pomoc nauczycielom we wczesnym rozpoznawaniu u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się oraz innych nieprawidłowości rozwojowych dzieci. 8. Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli. 9. Warsztaty dla rodziców poprawiające umiejętności wychowawczych “Szkoła dla rodziców”. 10. Warsztaty dla rodziców „Strefa Rodzica” Szkoła dla Rodziców i Wychowawców 11. Pomoc nauczycielom w organizowaniu systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, m.in. w tworzeniu IPET. 12. Zwiększanie kompetencji nauczycieli nauczania początkowego i matematyki w zakresie pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki 13. Zwiększanie kompetencji rodziców dzieci z rozpoznaną wadą wymowy poprzez udzielanie indywidualnych instruktaży do pracy. 14. Udzielanie porad rodzicom w ramach Punktu Porad Wychowawczych. 15. Prowadzenie punktu informacji dla rodziców dzieci i młodzieży słabowidzącej. 16. Instruktaż i konsultacje dla nauczycieli dzieci i młodzieży słabowidzącej i niewidomej. 17. Punkt Porad „jak uczyć się skutecznie”. 18. Prowadzenie warsztatów na terenie przedszkoli/szkół zgodnie z tematyką zamieszczoną w ofercie na stronie internetowej poradni, zgodnie z zapotrzebowaniem i zgłoszeniem placówek |
Rok szkolny
Rok szkolny
Rok szkolny |
Wyznaczeni pracownicy pedagogiczni
|
|
Doradztwo edukacyjno-zawodowe |
1. Badania z zakresu doradztwa zawodowego.
2. Rozmowy o charakterze doradczym z uczniami na terenie szkoły: prowadzenie indywidualnego doradztwa zawodowego dla uczniów na terenie szkół zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.
3. Kształtowanie prawidłowych postaw rodzicielskich: w zakresie udzielania pomocy w wyborze i planowaniu dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej dziecka; spotkania grupowe dla rodziców uczniów kończących szkołę podstawową pt. „Jak pomóc nastolatkowi w wyborze szkoły, zawodu?, spotkania grupowe dla rodziców uczniów niepełnosprawnych, kończących szkołę ponadpodstawową, szkołę przysposabiającą do pracy pt. „Niepełnosprawny absolwent na rynku pracy”, także konsultacje indywidualne na terenie szkoły, placówki i na terenie ZPPP.
4. Porady i konsultacje dla nauczycieli
INNOWACYJNE DZIAŁANIA 1. Udział w lekcjach wychowawczych – prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki problemów społecznych. 2. Zorganizowanie w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery Dni Otwartych ZPPP w Pile w celu promocji i rozwoju poradnictwa zawodowego (np. indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym, psychologiem, pedagogiem, warsztaty z socjologiem, w zależności od sytuacji epidemicznej). 3. Wprowadzenie do oferty usług w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego zajęć warsztatowych na terenie ZPPP w Pile dla: a) uczniów klas II LO i III techników pt. „Jak zaplanować własną karierę? Jakie wybrać studia? Jaką wybrać formę aktywności zawodowej? przygotowane we współpracy z WUP w Poznaniu O/Z w Pile. b) rodziców uczniów klas VIII szkoły podstawowej pt. „Rodzic – doradcą zawodowym” 4. Organizacja Targów Edukacyjnych( w zależności od sytuacji epidemicznej). 5. Rozmowy doradcze poparte testami zawodowymi podczas Targów Edukacyjnych 6. Zespół samokształceniowy dla chętnych pedagogów w zakresie diagnozy i terapii dzieci z trudnościami w uczeniu się
|
Rok szkolny
|
Doradca zawodowy
wyznaczeni pracownicy
|
|
Współpraca z placówkami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka |
1. Popularyzacja wiedzy dotyczącej funkcjonowania i zakresu działań poradni oraz funkcjonowania innych placówek niosących pomoc dziecku i rodzinie. 2. Aktywna współpraca z samorządem, instytucjami oświatowymi, pomocowymi, służbą zdrowia, sądem w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku i rodzinie. 3. Współpraca z organizacjami pozarządowymi w realizacji wspólnych zadań. 4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym 5. Kontynuacja współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Poznaniu Oddział Zamiejscowy w Pile Centrum Informacji i Planowania Kariery zawodowej.
|
Rok szkolny |
Wyznaczeni pracownicy |
|