PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA 2024/2025

Zajęcia realizowane są od października do maja po uprzednim złożeniu pisemnego wniosku.

  

Tytuł formy:” Zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej dla najmłodszych.”

Odbiorca formy: dzieci w wieku przedszkolnym

Imię i nazwisko realizatora: Paulina Borowczyk

Czas realizacji:  ok. 45 minut

Tematyka formy: Ćwiczenia i zabawy logopedyczne wspierające prawidłowy rozwój mowy dzieci.

Warunki realizacji: sala przedszkolna, liczba dzieci – do 25.

 

Tytuł formy:” Wyprawy do Krainy Uczuć”

Odbiorca formy: dzieci przedszkolne w wieku 5-7 lat.

Imię i nazwisko realizatora: Czesława Mierzyńska

Czas realizacji: listopad-maj

Tematyka formy: Grupowe zajęcia psychoedukacyjne mające na celu wzbogacanie wiedzy dzieci dotyczącej rozpoznawania i rozumienia uczuć u siebie i u innych. Jednocześnie będą mogły one poznać sposoby radzenia sobie z napięciem emocjonalnym, które pojawia się w momencie przeżywania „ trudnych uczuć”.

Warunki realizacji: sala gimnastyczna na terenie przedszkola, 2 spotkania ok. 45 minut.

 

Tytuł formy: „Wyprawy  do Krainy Wyobraźni”

Odbiorca formy: grupa przedszkolna 6-7 latków

Imię i nazwisko realizatora: Czesława Mierzyńska

Czas realizacji:  listopad - maj

Tematyka formy: grupowe zajęcia psychoedukacyjne wykorzystujące formę zabawy dramowej, mające na celu rozwijanie wyobraźni, twórczego myślenia, skupiania uwagi, pamięci, wiedzy o świecie  i  orientacji przestrzennej. Jednocześnie w ich trakcie dzieci nabywają doświadczeń w wypowiadaniu się i słuchaniu innych, uczą się wspólnego podejmowania decyzji i wzbogacają swój repertuar zabaw, które nie mają charakteru agresywno-rywalizującego.

 

 

 

PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA UCZNIÓW 

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA 2024/2025

 

Tytuł formy: „Poznajemy nasze emocje”

Odbiorca formy:  klasy III SP

Imię i nazwisko realizatora: Natalia Krusińska, Kamila Pytlarz-Kaczmarek

Czas realizacji: 2 h lekcyjne

Tematyka formy:  rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, w tym składowych inteligencji emocjonalnej, samoświadomości – monitorowanie i rozpoznawanie uczuć, samoregulacji – zdolności do wyciszania się, skupiania uwagi, kontroli zachowań,

Warunki realizacji:  sala lekcyjna

 

Tytuł formy: Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Odbiorca formy: uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej

Imię i nazwisko realizatora: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga

Czas realizacji: 1h lekcyjna

Tematyka formy: Celem zajęć jest wypracowanie umiejętności szybszego i bardziej efektywnego przyswajania wiedzy u uczniów

Warunki realizacji: zajęcia w formie warsztatowej, laptop, projektor multimedialny, głośniki, arkusze papieru.

 

Tytuł formy: „Jak zdobyć przyjaciół?”

Odbiorca formy: uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej

Imię i nazwisko realizatora: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga

Czas realizacji: 1h lekcyjna

Tematyka formy: uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej

Warunki realizacji: zajęcia w formie warsztatowej, laptop, projektor multimedialny, głośniki, arkusze papieru.

  

Tytuł formy: ”Hejt w internecie – sposoby radzenia”

Odbiorca formy:  klasy III SP

Imię i nazwisko realizatora: Natalia Krusińska, Kamila Pytlarz-Kaczmarek

Czas realizacji: 2 h lekcyjne

Tematyka formy:  Emocje towarzyszące zjawisku, zasady bezpiecznego korzystania, sposoby radzenia sobie

Warunki realizacji:  sala lekcyjna, do 15 osób

 

Tytuł formy: "Trening twórczości"

Odbiorca formy: klasy VIII

Imię i nazwisko realizatora:  Anna Suchodół - psycholog

Czas realizacji:  2 godziny lekcyjne

Tematyka formy: Zapoznanie z twórczością jako sposobem myślenia oraz uświadomienie własnych możliwości i potencjału twórczego. Zaprezentowanie metod myślenia i działania, które pozwalają na niestereotypowe podejście do problemów poprzez usunięcie barier hamujących twórczą aktywność. Ćwiczenia pozwalają na uświadomienie sobie różnych punktów widzenia tej samej sytuacji. Taka świadomość i umiejętność  wykorzystania jej w praktyce czyni relacje z innymi ludźmi bardziej udanymi, gdyż dana osoba potrafi postawić się na miejscu innego człowieka i rozważyć daną kwestię z jego perspektywy.


Warunki realizacji:  grupa 12-15 osób, sala lekcyjna z możliwością ustawienia krzeseł w kręgu, flipchart/tablica magnetyczna, papier ksero, długopisy

 

Tytuł formy: Stres oraz zaburzenia depresyjne wśród młodzieży.

Adresat: wszyscy uczniowie od klasy VII

Termin: od października  do maja 

Prowadzący: Armuszewska Dominika – psycholog ZPPP w Pile, Aleksandra Horbatowicz - pedagog

Cele warsztatu: podstawy o stresie, sposoby radzenia sobie ze stresem, podstawowe informacje o przyczynach depresji, wzmocnienie poczucia własnej wartości, rozpoznawanie objawów depresji, wsparcie osoby z depresją.

Warunki realizacji: grupa 12 osób /klasa.

Potrzebne pomoce: sprzęt projekcyjny, kartki i długopisy, tablice, pozostały sprzęt szkolny.

Metody: burza mózgów, pogadanka połączona, rundka.

  

Tytuł formy: Relacje i komunikacja w grupie

Adresat: klasy IV-V

Imię i nazwisko realizatora: Marcelina Słota - pedagog, Kamila Pytlarz-Kaczmarek

Czas realizacji: 45 minut

Tematyka formy: Celem zajęć jest m.in. poszerzenie świadomości na temat komunikacji i relacji

Warunki realizacji: grupa 12 osób /klasa, wykład, burza mózgów, dyskusja. 

 

Tytuł formy:”  Poznajmy się lepiej.

Odbiorca formy:  uczniowie klas I i IV

Imię i nazwisko realizatora:  Emilia Ciemięga - pedagog

Czas realizacji:  2h lekcyjne

Tematyka formy: Warsztaty integracyjne, wspierające budowanie akceptacji, komunikacji oraz współpracy w grupie klasowej.

Warunki realizacji:  sala lekcyjna, grupa klasowa, kartki A4, materiały plastyczne

 

 

 

Tytuł formy:”  Konflikt w grupie i co dalej?.

Odbiorca formy:  uczniowie klas I i IV

Imię i nazwisko realizatora:  Emilia Ciemięga- pedagog

Czas realizacji:  2h lekcyjne

Tematyka formy: Warsztaty dotyczące hejtu i rozwiązywania konfliktu w grupie klasowej.

Warunki realizacji:  sala lekcyjna, grupa klasowa, kartki A4, materiały plastyczne

 

Tytuł formy:”  Jak wesprzeć ucznia z ADHD.

Odbiorca formy:  nauczyciele szkół podstawowych

Imię i nazwisko realizatora:  Emilia Ciemięga, Aleksandra Sell

Czas realizacji:  2h

Tematyka formy: Warsztaty mające na komunikacji w grupie

celu ukazanie różnic i podobieństw między uczniami, bazy to wspólnej akceptacji, zabawy, współpracy.

Warunki realizacji:  sala, rzutnik, kartki A4

 

 

Tytuł formy:” "Trening twórczości"

Odbiorca formy:  od klasy I szkoły ponadpodstawowej

Imię i nazwisko realizatora:  Anna Suchodół -psycholog

Czas realizacji:  2 godziny lekcyjne

Tematyka formy: Zapoznanie z twórczością jako sposobem myślenia oraz uświadomienie własnych możliwości i potencjału twórczego. Zaprezentowanie metod myślenia i działania, które pozwalają na niestereotypowe podejście do problemów poprzez usunięcie barier hamujących twórczą aktywność. Ćwiczenia pozwalają na uświadomienie sobie różnych punktów widzenia tej samej sytuacji. Taka świadomość i umiejętność  wykorzystania jej w praktyce czyni relacje z innymi ludźmi bardziej udanymi, gdyż dana osoba potrafi postawić się na miejscu innego człowieka i rozważyć daną kwestię z jego perspektywy.


Warunki realizacji: klasa,  sala lekcyjna z możliwością ustawienia krzeseł w kręgu, flipchart/tablica magnetyczna, papier ksero, długopisy

  

Tytuł formy:”  Depresja – rozumiesz - pomagasz.

Odbiorca formy:  uczniowie szkół ponadpodstawowych

Imię i nazwisko realizatora:  Emilia Ciemięga, Aleksandra Sell

Czas realizacji:  2h lekcyjne

Tematyka formy: Warsztaty dotyczące depresji młodzieńczej.

Warunki realizacji:  sala, rzutnik, głośnik, kartki A4

 

Tytuł formy: Metody radzenia sobie ze stresem.

Odbiorca formy: uczniowie klas O- III (1 zespół klasowy- do 25 osób) 

Imię i nazwisko realizatora: Klaudia Cysarz, Marcelina Słota

Czas realizacji: 1h lekcyjna

Tematyka formy: Celem zajęć jest rozpoznawanie oznak stresu oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach.

Warunki realizacji: Zajęcia realizowane w sali lekcyjnej w formie warsztatowej. Wymagany strój sportowy oraz karimata/koc, radio.

 

 

Tytuł formy: Zamiast Hejtu

Odbiorca formy: młodzież w wieku 10-12

Imię i nazwisko realizatora: Marcelina Słota, Cysarz Klaudia

Czas realizacji: 45 minut

Tematyka formy: Celem zajęć jest m.in. poszerzenie świadomości wokół zjawiska hejtowania, zaprezentowanie sposobów reagowania na tego typu treści, poszukiwanie alternatywnych sposobów wyrażania swojej opinii.

Warunki realizacji: grupa 12-20 osób, wykład, burza mózgów, prezentacja, dyskusja. Zajęcia łączą elementy wykładu oraz dyskusji . Potrzebny projektor, głośniki, arkusze papieru,

 

 

 

PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA RODZICÓW

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

2024/2025

 

Zajęcia odbywają się na terenie szkoły na wniosek pracownika danej placówki.

 

Tytuł formy: Nauka przez zabawę

Odbiorca formy: Rodzice dzieci 5-6 letnich

Imię i nazwisko realizatora: Kamila Pytlarz – Kaczmarek; Natalia Krusińska

Czas realizacji: 60 minut

Tematyka formy: Wspólnie odkryjemy różne sposoby zabaw, pląsów i ćwiczeń które są atrakcyjne dla dziecka, ale co najważniejsze wspierają rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych oraz koncentrację uwagi. Bo działanie, poznawanie i przeżywanie jest krokiem do osiągnięcia sukcesu.

Warunki realizacji: sala lekcyjna z dostępem do wymaganego sprzętu: komputer, projektor multimedialny, głośniki.

 

 

Tytuł formy: Razem do szkoły

Odbiorca formy: Rodzice dzieci sześcioletnich

Imię i nazwisko realizatora: Kamila Pytlarz – Kaczmarek; Natalia Krusińska

Czas realizacji: 60 minut

Tematyka formy: Razem do szkoły – czyli o gotowości dzieci do nauki w szkole, przedstawienie sfer, których prawidłowe ukształtowanie jest istotne do podjęcia nauki w szkole.

Warunki realizacji: sala lekcyjna z dostępem do wymaganego sprzętu: komputer, projektor multimedialny, głośniki.

 

Tytuł formy: Czy moje dziecko jest gotowe do szkoły?

Odbiorca formy: Rodzice dzieci przedszkolnych

Imię i nazwisko realizatora: Agnieszka Pietraszak

Czas realizacji:  1 h

Tematyka formy: Zaopatrzenie rodziców w pomocne narzędzie w celu pogłębienia wiedzy z zakresu przebiegu rozwoju wszystkich aspektów gotowości szkolnej dziecka

Warunki realizacji: Spotkanie na terenie przedszkola z rodzicami dzieci 6-letnich, które w roku szkolnym 2021/2022 rozpoczną naukę w szkole. Liczba osób – do 30. Wykład i dyskusja.

 

Tytuł formy: Zanim dziecko zacznie czytać i pisać?

Odbiorca formy: Rodzice dzieci przedszkolnych

Imię i nazwisko realizatora: Agnieszka Pietraszak

Czas realizacji:  1 h

Tematyka formy: Przekazanie rodzicom informacji w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych odpowiedzialnych za powodzenie w nauce czytania i pisania

Warunki realizacji: Spotkanie na terenie przedszkola z rodzicami dzieci 5-letnich. Liczba osób – do 30. Wykład i dyskusja.

 

Tytuł formy: Stymulowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

Odbiorca formy: Rodzice dzieci w wieku 3-6 lat.

Imię i nazwisko realizatorów: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga

Tematyka formy: Celem zajęć jest przedstawienie rodzicom sposobów w jaki mogą stymulować rozwój swoich dzieci w formie zabawy. 

Warunki realizacji: Zajęcia realizowane w sali lekcyjnej z dostępem do wymaganego sprzętu: komputer, projektor multimedialny, głośniki.

 

Tytuł formy: Jak nauczyć dziecko efektywnego uczenia się?  

Odbiorca formy: Rodzice uczniów klas I-II lub III-IV 

Imię i nazwisko realizatorów: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga

Tematyka formy: Celem zajęć jest nabycie wiedzy i rozwój umiejętności w zakresie stosowania podstawowych zasad i metod skutecznego uczenia się u swojego dziecka.

Warunki realizacji: Zajęcia realizowane w sali lekcyjnej z dostępem do wymaganego sprzętu: komputer, projektor multimedialny, głośniki.

 

Tytuł formy:”  „Jak wspierać zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży”

Odbiorca formy:  rodzice uczniów klas IV-VIII

Imię i nazwisko realizatora:  Emilia Ciemięga, Aleksandra Sell

Czas realizacji:  1h

Tematyka formy:  Wykład wraz z elementami warsztatu

Warunki realizacji:  rzutnik, sala

 

 

PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA NAUCZYCIELI

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

2024/2025

 

Tytuł formy: Jak interpretować opinie.

Adresat: nauczyciele szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych

Termin: od października do maja

Prowadzący: Armuszewska Dominika,  psycholog ZPPP w Pile

Cele warsztatu: interpretacja opinii wydawanych przez poradnie.

Warunki realizacji: Spotkanie na terenie szkoły lub poradni (do uzgodnienia). Liczba osób – do 20. Wykład i dyskusja.

Potrzebne pomoce: sprzęt projekcyjny.

Czas realizacji: 1h

 

Tytuł formy: Uczeń z opinią. Dostosowanie wymagań, metod i form pracy.

Odbiorca formy: Nauczyciele

Imię i nazwisko realizatorów: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga

Tematyka formy: Celem warsztatu jest przekazanie nauczycielom wiedzy na temat planowania pracy z uczniem wymagającym dostosowania wymagań edukacyjnych.

Warunki realizacji: Zajęcia w formie warsztatowej. Wymagany sprzęt: komputer, projektor multimedialny, głośniki, arkusze papieru,. flamastry. Maksymalnie 15osób.

 

Tytuł formy: Praca z uczniem słabowidzącym

Odbiorca formy: nauczyciele szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych

Imię i nazwisko realizatora: Agnieszka Pietraszak

Czas realizacji:  1 – 2 h

Tematyka formy: Formy pomocy uczniowi słabowidzącemu, sposoby dostosowania metod pracy do potrzeb edukacyjnych ucznia słabowidzącego

Warunki realizacji: Spotkanie na terenie szkoły lub poradni (do uzgodnienia) z nauczycielami uczącymi ucznia słabowidzącego. Liczba osób – do 20. Wykład i dyskusja.

 

DODATKOWO NA TERENIE ZPPP:

Tytuł formy: Szkoła dla Rodziców i Wychowawców

Odbiorca formy: Rodzice

Imię i nazwisko realizatora: Kamila Pytlarz – Kaczmarek; Marcelina Słota

                                            Emilia Ciemięga, Aleksandra Sell

Czas realizacji: 10x4h

Tematyka formy: Wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.

Warunki realizacji: zajęcia odbywają się w Sali szkoleniowej w PPP