PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA 2024/2025
Zajęcia realizowane są od października do maja po uprzednim złożeniu pisemnego wniosku.
Tytuł formy:” Zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej dla najmłodszych.”
Odbiorca formy: dzieci w wieku przedszkolnym
Imię i nazwisko realizatora: Paulina Borowczyk
Czas realizacji: ok. 45 minut
Tematyka formy: Ćwiczenia i zabawy logopedyczne wspierające prawidłowy rozwój mowy dzieci.
Warunki realizacji: sala przedszkolna, liczba dzieci – do 25.
Tytuł formy:” Wyprawy do Krainy Uczuć”
Odbiorca formy: dzieci przedszkolne w wieku 5-7 lat.
Imię i nazwisko realizatora: Czesława Mierzyńska
Czas realizacji: listopad-maj
Tematyka formy: Grupowe zajęcia psychoedukacyjne mające na celu wzbogacanie wiedzy dzieci dotyczącej rozpoznawania i rozumienia uczuć u siebie i u innych. Jednocześnie będą mogły one poznać sposoby radzenia sobie z napięciem emocjonalnym, które pojawia się w momencie przeżywania „ trudnych uczuć”.
Warunki realizacji: sala gimnastyczna na terenie przedszkola, 2 spotkania ok. 45 minut.
Tytuł formy: „Wyprawy do Krainy Wyobraźni”
Odbiorca formy: grupa przedszkolna 6-7 latków
Imię i nazwisko realizatora: Czesława Mierzyńska
Czas realizacji: listopad - maj
Tematyka formy: grupowe zajęcia psychoedukacyjne wykorzystujące formę zabawy dramowej, mające na celu rozwijanie wyobraźni, twórczego myślenia, skupiania uwagi, pamięci, wiedzy o świecie i orientacji przestrzennej. Jednocześnie w ich trakcie dzieci nabywają doświadczeń w wypowiadaniu się i słuchaniu innych, uczą się wspólnego podejmowania decyzji i wzbogacają swój repertuar zabaw, które nie mają charakteru agresywno-rywalizującego.
PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA UCZNIÓW
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA 2024/2025
Tytuł formy: „Poznajemy nasze emocje”
Odbiorca formy: klasy III SP
Imię i nazwisko realizatora: Natalia Krusińska, Kamila Pytlarz-Kaczmarek
Czas realizacji: 2 h lekcyjne
Tematyka formy: rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, w tym składowych inteligencji emocjonalnej, samoświadomości – monitorowanie i rozpoznawanie uczuć, samoregulacji – zdolności do wyciszania się, skupiania uwagi, kontroli zachowań,
Warunki realizacji: sala lekcyjna
Tytuł formy: Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
Odbiorca formy: uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej
Imię i nazwisko realizatora: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga
Czas realizacji: 1h lekcyjna
Tematyka formy: Celem zajęć jest wypracowanie umiejętności szybszego i bardziej efektywnego przyswajania wiedzy u uczniów
Warunki realizacji: zajęcia w formie warsztatowej, laptop, projektor multimedialny, głośniki, arkusze papieru.
Tytuł formy: „Jak zdobyć przyjaciół?”
Odbiorca formy: uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej
Imię i nazwisko realizatora: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga
Czas realizacji: 1h lekcyjna
Tematyka formy: uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej
Warunki realizacji: zajęcia w formie warsztatowej, laptop, projektor multimedialny, głośniki, arkusze papieru.
Tytuł formy: ”Hejt w internecie – sposoby radzenia”
Odbiorca formy: klasy III SP
Imię i nazwisko realizatora: Natalia Krusińska, Kamila Pytlarz-Kaczmarek
Czas realizacji: 2 h lekcyjne
Tematyka formy: Emocje towarzyszące zjawisku, zasady bezpiecznego korzystania, sposoby radzenia sobie
Warunki realizacji: sala lekcyjna, do 15 osób
Tytuł formy: "Trening twórczości"
Odbiorca formy: klasy VIII
Imię i nazwisko realizatora: Anna Suchodół - psycholog
Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne
Tematyka formy: Zapoznanie z twórczością jako sposobem myślenia oraz uświadomienie własnych możliwości i potencjału twórczego. Zaprezentowanie metod myślenia i działania, które pozwalają na niestereotypowe podejście do problemów poprzez usunięcie barier hamujących twórczą aktywność. Ćwiczenia pozwalają na uświadomienie sobie różnych punktów widzenia tej samej sytuacji. Taka świadomość i umiejętność wykorzystania jej w praktyce czyni relacje z innymi ludźmi bardziej udanymi, gdyż dana osoba potrafi postawić się na miejscu innego człowieka i rozważyć daną kwestię z jego perspektywy.
Warunki realizacji: grupa 12-15 osób, sala lekcyjna z możliwością ustawienia krzeseł w kręgu, flipchart/tablica magnetyczna, papier ksero, długopisy
Tytuł formy: Stres oraz zaburzenia depresyjne wśród młodzieży.
Adresat: wszyscy uczniowie od klasy VII
Termin: od października do maja
Prowadzący: Armuszewska Dominika – psycholog ZPPP w Pile, Aleksandra Horbatowicz - pedagog
Cele warsztatu: podstawy o stresie, sposoby radzenia sobie ze stresem, podstawowe informacje o przyczynach depresji, wzmocnienie poczucia własnej wartości, rozpoznawanie objawów depresji, wsparcie osoby z depresją.
Warunki realizacji: grupa 12 osób /klasa.
Potrzebne pomoce: sprzęt projekcyjny, kartki i długopisy, tablice, pozostały sprzęt szkolny.
Metody: burza mózgów, pogadanka połączona, rundka.
Tytuł formy: Relacje i komunikacja w grupie
Adresat: klasy IV-V
Imię i nazwisko realizatora: Marcelina Słota - pedagog, Kamila Pytlarz-Kaczmarek
Czas realizacji: 45 minut
Tematyka formy: Celem zajęć jest m.in. poszerzenie świadomości na temat komunikacji i relacji
Warunki realizacji: grupa 12 osób /klasa, wykład, burza mózgów, dyskusja.
Tytuł formy:” Poznajmy się lepiej.
Odbiorca formy: uczniowie klas I i IV
Imię i nazwisko realizatora: Emilia Ciemięga - pedagog
Czas realizacji: 2h lekcyjne
Tematyka formy: Warsztaty integracyjne, wspierające budowanie akceptacji, komunikacji oraz współpracy w grupie klasowej.
Warunki realizacji: sala lekcyjna, grupa klasowa, kartki A4, materiały plastyczne
Tytuł formy:” Konflikt w grupie i co dalej?.
Odbiorca formy: uczniowie klas I i IV
Imię i nazwisko realizatora: Emilia Ciemięga- pedagog
Czas realizacji: 2h lekcyjne
Tematyka formy: Warsztaty dotyczące hejtu i rozwiązywania konfliktu w grupie klasowej.
Warunki realizacji: sala lekcyjna, grupa klasowa, kartki A4, materiały plastyczne
Tytuł formy:” Jak wesprzeć ucznia z ADHD.
Odbiorca formy: nauczyciele szkół podstawowych
Imię i nazwisko realizatora: Emilia Ciemięga, Aleksandra Sell
Czas realizacji: 2h
Tematyka formy: Warsztaty mające na komunikacji w grupie
celu ukazanie różnic i podobieństw między uczniami, bazy to wspólnej akceptacji, zabawy, współpracy.
Warunki realizacji: sala, rzutnik, kartki A4
Tytuł formy:” "Trening twórczości"
Odbiorca formy: od klasy I szkoły ponadpodstawowej
Imię i nazwisko realizatora: Anna Suchodół -psycholog
Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne
Tematyka formy: Zapoznanie z twórczością jako sposobem myślenia oraz uświadomienie własnych możliwości i potencjału twórczego. Zaprezentowanie metod myślenia i działania, które pozwalają na niestereotypowe podejście do problemów poprzez usunięcie barier hamujących twórczą aktywność. Ćwiczenia pozwalają na uświadomienie sobie różnych punktów widzenia tej samej sytuacji. Taka świadomość i umiejętność wykorzystania jej w praktyce czyni relacje z innymi ludźmi bardziej udanymi, gdyż dana osoba potrafi postawić się na miejscu innego człowieka i rozważyć daną kwestię z jego perspektywy.
Warunki realizacji: klasa, sala lekcyjna z możliwością ustawienia krzeseł w kręgu, flipchart/tablica magnetyczna, papier ksero, długopisy
Tytuł formy:” Depresja – rozumiesz - pomagasz.
Odbiorca formy: uczniowie szkół ponadpodstawowych
Imię i nazwisko realizatora: Emilia Ciemięga, Aleksandra Sell
Czas realizacji: 2h lekcyjne
Tematyka formy: Warsztaty dotyczące depresji młodzieńczej.
Warunki realizacji: sala, rzutnik, głośnik, kartki A4
Tytuł formy: Metody radzenia sobie ze stresem.
Odbiorca formy: uczniowie klas O- III (1 zespół klasowy- do 25 osób)
Imię i nazwisko realizatora: Klaudia Cysarz, Marcelina Słota
Czas realizacji: 1h lekcyjna
Tematyka formy: Celem zajęć jest rozpoznawanie oznak stresu oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach.
Warunki realizacji: Zajęcia realizowane w sali lekcyjnej w formie warsztatowej. Wymagany strój sportowy oraz karimata/koc, radio.
Tytuł formy: Zamiast Hejtu
Odbiorca formy: młodzież w wieku 10-12
Imię i nazwisko realizatora: Marcelina Słota, Cysarz Klaudia
Czas realizacji: 45 minut
Tematyka formy: Celem zajęć jest m.in. poszerzenie świadomości wokół zjawiska hejtowania, zaprezentowanie sposobów reagowania na tego typu treści, poszukiwanie alternatywnych sposobów wyrażania swojej opinii.
Warunki realizacji: grupa 12-20 osób, wykład, burza mózgów, prezentacja, dyskusja. Zajęcia łączą elementy wykładu oraz dyskusji . Potrzebny projektor, głośniki, arkusze papieru,
PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA RODZICÓW
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
2024/2025
Zajęcia odbywają się na terenie szkoły na wniosek pracownika danej placówki.
Tytuł formy: Nauka przez zabawę
Odbiorca formy: Rodzice dzieci 5-6 letnich
Imię i nazwisko realizatora: Kamila Pytlarz – Kaczmarek; Natalia Krusińska
Czas realizacji: 60 minut
Tematyka formy: Wspólnie odkryjemy różne sposoby zabaw, pląsów i ćwiczeń które są atrakcyjne dla dziecka, ale co najważniejsze wspierają rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych oraz koncentrację uwagi. Bo działanie, poznawanie i przeżywanie jest krokiem do osiągnięcia sukcesu.
Warunki realizacji: sala lekcyjna z dostępem do wymaganego sprzętu: komputer, projektor multimedialny, głośniki.
Tytuł formy: Razem do szkoły
Odbiorca formy: Rodzice dzieci sześcioletnich
Imię i nazwisko realizatora: Kamila Pytlarz – Kaczmarek; Natalia Krusińska
Czas realizacji: 60 minut
Tematyka formy: Razem do szkoły – czyli o gotowości dzieci do nauki w szkole, przedstawienie sfer, których prawidłowe ukształtowanie jest istotne do podjęcia nauki w szkole.
Warunki realizacji: sala lekcyjna z dostępem do wymaganego sprzętu: komputer, projektor multimedialny, głośniki.
Tytuł formy: Czy moje dziecko jest gotowe do szkoły?
Odbiorca formy: Rodzice dzieci przedszkolnych
Imię i nazwisko realizatora: Agnieszka Pietraszak
Czas realizacji: 1 h
Tematyka formy: Zaopatrzenie rodziców w pomocne narzędzie w celu pogłębienia wiedzy z zakresu przebiegu rozwoju wszystkich aspektów gotowości szkolnej dziecka
Warunki realizacji: Spotkanie na terenie przedszkola z rodzicami dzieci 6-letnich, które w roku szkolnym 2021/2022 rozpoczną naukę w szkole. Liczba osób – do 30. Wykład i dyskusja.
Tytuł formy: Zanim dziecko zacznie czytać i pisać?
Odbiorca formy: Rodzice dzieci przedszkolnych
Imię i nazwisko realizatora: Agnieszka Pietraszak
Czas realizacji: 1 h
Tematyka formy: Przekazanie rodzicom informacji w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych odpowiedzialnych za powodzenie w nauce czytania i pisania
Warunki realizacji: Spotkanie na terenie przedszkola z rodzicami dzieci 5-letnich. Liczba osób – do 30. Wykład i dyskusja.
Tytuł formy: Stymulowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.
Odbiorca formy: Rodzice dzieci w wieku 3-6 lat.
Imię i nazwisko realizatorów: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga
Tematyka formy: Celem zajęć jest przedstawienie rodzicom sposobów w jaki mogą stymulować rozwój swoich dzieci w formie zabawy.
Warunki realizacji: Zajęcia realizowane w sali lekcyjnej z dostępem do wymaganego sprzętu: komputer, projektor multimedialny, głośniki.
Tytuł formy: Jak nauczyć dziecko efektywnego uczenia się?
Odbiorca formy: Rodzice uczniów klas I-II lub III-IV
Imię i nazwisko realizatorów: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga
Tematyka formy: Celem zajęć jest nabycie wiedzy i rozwój umiejętności w zakresie stosowania podstawowych zasad i metod skutecznego uczenia się u swojego dziecka.
Warunki realizacji: Zajęcia realizowane w sali lekcyjnej z dostępem do wymaganego sprzętu: komputer, projektor multimedialny, głośniki.
Tytuł formy:” „Jak wspierać zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży”
Odbiorca formy: rodzice uczniów klas IV-VIII
Imię i nazwisko realizatora: Emilia Ciemięga, Aleksandra Sell
Czas realizacji: 1h
Tematyka formy: Wykład wraz z elementami warsztatu
Warunki realizacji: rzutnik, sala
PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA NAUCZYCIELI
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
2024/2025
Tytuł formy: Jak interpretować opinie.
Adresat: nauczyciele szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych
Termin: od października do maja
Prowadzący: Armuszewska Dominika, psycholog ZPPP w Pile
Cele warsztatu: interpretacja opinii wydawanych przez poradnie.
Warunki realizacji: Spotkanie na terenie szkoły lub poradni (do uzgodnienia). Liczba osób – do 20. Wykład i dyskusja.
Potrzebne pomoce: sprzęt projekcyjny.
Czas realizacji: 1h
Tytuł formy: Uczeń z opinią. Dostosowanie wymagań, metod i form pracy.
Odbiorca formy: Nauczyciele
Imię i nazwisko realizatorów: Klaudia Cysarz, Emilia Ciemięga
Tematyka formy: Celem warsztatu jest przekazanie nauczycielom wiedzy na temat planowania pracy z uczniem wymagającym dostosowania wymagań edukacyjnych.
Warunki realizacji: Zajęcia w formie warsztatowej. Wymagany sprzęt: komputer, projektor multimedialny, głośniki, arkusze papieru,. flamastry. Maksymalnie 15osób.
Tytuł formy: Praca z uczniem słabowidzącym
Odbiorca formy: nauczyciele szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych
Imię i nazwisko realizatora: Agnieszka Pietraszak
Czas realizacji: 1 – 2 h
Tematyka formy: Formy pomocy uczniowi słabowidzącemu, sposoby dostosowania metod pracy do potrzeb edukacyjnych ucznia słabowidzącego
Warunki realizacji: Spotkanie na terenie szkoły lub poradni (do uzgodnienia) z nauczycielami uczącymi ucznia słabowidzącego. Liczba osób – do 20. Wykład i dyskusja.
DODATKOWO NA TERENIE ZPPP:
Tytuł formy: Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
Odbiorca formy: Rodzice
Imię i nazwisko realizatora: Kamila Pytlarz – Kaczmarek; Marcelina Słota
Emilia Ciemięga, Aleksandra Sell
Czas realizacji: 10x4h
Tematyka formy: Wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Warunki realizacji: zajęcia odbywają się w Sali szkoleniowej w PPP