Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile
zaprasza do korzystania z poniższej oferty usług
w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego
OFERTA DZIAŁAŃ DLA
LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
w roku szkolnym 2024/2025
dla uczniów, nauczycieli i rodziców
zajęcia zawsze odbywają się w obecności nauczyciela -
Uwaga:
dla lepszej przejrzystości proponowanej tematyki zajęć zastosowano umowny podział tematów na poszczególne poziomy nauczania. Możliwa jest realizacja danego tematu na każdym poziomie nauczania - wybór Uczniów i Wychowawcy.
DLA UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH
„Komunikacja - integracja i nie tylko. Komunikacja jako kompetencja teraźniejszości i przyszłości”
Adresat: uczniowie klas pierwszych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Rozwijanie w uczniach umiejętności komunikacji na rzecz integracji zespołu, znaczenie komunikacji na rynku pracy.
„Zainteresowania a wybór drogi edukacyjno-zawodowej” (z wykorzystaniem filmu z cyklu „Kariera na Maksa”)
Adresat: uczniowie klas pierwszych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Rozwijanie w uczniach świadomości własnego wpływu na swoją teraźniejszość i przyszłość, uświadomienie czym są zainteresowania, określenie znaczenia roli zainteresowań w życiu człowieka.
„Jaki jestem? Moje zainteresowania i predyspozycje zawodowe"
Adresat: uczniowie klas pierwszych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Rozpoznanie indywidualnych zainteresowań i predyspozycji zawodowych uczniów, co ułatwi podjęcie dalszych decyzji edukacyjnych i zawodowych (z wykorzystaniem kwestionariusza zainteresowań, predyspozycji).
Kim jestem? Jestem zwycięzcą!
Adresat: uczniowie klas pierwszych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Poznanie znaczenia i doskonalenie przez uczniów sposobów budowania właściwego poczucia własnej wartości.
„Zarządzanie sobą w czasie”
Adresat: uczniowie klas pierwszych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Doskonalenie przez uczniów sposobów organizowania czasu, uświadomienie uczniom ważności sprawnego wykorzystania czasu i wynikających z tego korzyści.
„Znaczenie kompetencji personalnych i społecznych na rynku pracy"
Adresat: uczniowie klas pierwszych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę z zakresu znaczenia kompetencji personalnych i społecznych na rynku pracy.
"Moja zawodowa i edukacyjna przyszłość - mój plan"
Adresat: uczniowie klas pierwszych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Przybliżenie uczniom informacji dot. procesu planowania dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej (wykorzystanie zasady SMART, rozważenie różnych wariantów - przygotowanie "Planu B").
"Świat pracy dzisiaj i jutro"
Adresat: uczniowie klas pierwszych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę dot. zawodów przyszłości, zawodów deficytowych, zawodów nadwyżkowych, wymagań współczesnych pracodawców wobec pracowników - charakterystyka idealnego pracownika, wpływ wizerunku kandydata w sieci na jego karierę zawodową, , znaczenie kompetencji miękkich na rynku pracy/kompetencje 4 K, znaczenie kształcenia ustawicznego.
DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH
Jak radzić sobie ze stresem?
Adresat: uczniowie klas drugich
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Doskonalenie przez uczniów sposobów radzenia sobie ze stresem w tym ze stresem egzaminacyjnym.
"Jak Cię widzą tak Cię piszą" - czy to prawda? Autoprezentacja w sytuacjach edukacyjnych i zawodowych"
Adresat: uczniowie klas drugich
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Przybliżenie uczniom zasad dobrej autoprezentacji, przydatnej w trakcie nauki, poszukiwania pracy i zatrudnienia.
„Moja rola w zespole” Jaką przyjmuję rolę w zespole klasowym, w zespole pracowniczym i co z tego wynika?
Adresat: uczniowie klas drugich
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Zajęcia z wykorzystaniem testu M. Belbina - narzędzia do diagnozy tendencji do określonych zachowań, stylu działania i komunikacji; korzyści: poznanie swoich naturalnych talentów - ról odgrywanych w zespole, a z tym związane mocne strony wnoszone do zespołu i możliwe słabe strony, świadomość możliwości i zagrożeń we współpracy pomiędzy poszczególnymi osobami (możliwe powody niezrozumienia lub konfliktów), zrozumienie, co leży u podstaw osobistej motywacji, co determinuje możliwości osiągnięcia sukcesu.
"Jak wyłonić się z tłumu? Port-folio zawodowe jako Twoja wizytówka na rynku pracy"
Adresat: uczniowie klas drugich
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Zapoznanie uczniów z możliwościami oryginalnego redagowania dokumentów aplikacyjnych, wykorzystywanych w poszukiwaniu zatrudnienia.
- „Jak szukać pracy aby ją znaleźć? Jak pracodawcy szukają pracowników? Assessment Centre i nie tylko"
Adresat: uczniowie klas drugich
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Zapoznanie uczniów z aktywnymi technikami poszukiwania zatrudnienia i różnymi metodami rekrutacji pracowników.
DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH
„Warsztat rozmowy kwalifikacyjnej”
Adresat: uczniowie klas trzecich
Termin: (IX 2024 – VI 2025)
Cel zajęć: Przybliżenie uczniom zasad dobrego przygotowania do rozmowy z pracodawcą: ćwiczenia dot. mowy werbalnej i niewerbalnej, pierwszego wrażenia, pytań od i do pracodawcy.
„Ważne kompetencje personalne i społeczne w pracy”, zajęcia z wykorzystaniem filmu „Kompetencje miękkie czyli co pracodawcy cenią najbardziej”
Adresat: uczniowie klas trzecich
Termin: (IX 2024 – VI 2025)
Cel zajęć: Przybliżenie uczniom znaczenia kompetencji miękkich w pracy; zapoznanie z najbardziej typowymi sytuacjami między pracodawcą a praktykantem/stażystą, młodym pracownikiem; pokazanie najczęściej popełnianych przez pracowników błędów, przedstawienie cech dobrego pracownika i wskazówek dobrego przygotowania się do pierwszej pracy.
„Kotwice kariery”
Adresat: uczniowie klas trzecich
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Zajęcia zachęcające uczniów do refleksji nad obszarem własnej kompetencji, motywacją do pracy i systemem wartości. Zbadanie indywidualnego związku między wyznawanym systemem wartości i potrzebami a obranym rodzajem kariery z wykorzystaniem testu „Kotwice kariery”.
UCZNIOWIE KLAS MATURALNYCH
"Jakie wybrać studia?"
Adresat: uczniowie klas czwartych
Termin: (IX 2024 - IV 2025)
Cel zajęć: Przekazanie informacji o możliwościach poznania różnych kierunków studiów, uczelni, wyszukiwania kierunków studiów dostępnych po zdaniu matury zdanych przedmiotów, rankingu uczelni i kierunków studiów, zasad rekrutacji itp.
„Liceum i co dalej - studia, a jeżeli nie studia to co?"
Adresat: uczniowie klas czwartych
Termin: (IX 2024 - IV 2025)
Cel zajęć: Przygotowanie uczniów do świadomego planowania kariery edukacyjnej i zawodowej poprzez dostarczenie informacji i narzędzi z zakresu: określenia elementów ich potencjału zawodowego np. zainteresowań i preferencji zawodowych, możliwości edukacyjnych i szans na pracę w kraju i za granicą, zawodów przyszłości, oczekiwań pracodawców, przekazanie informacji o możliwościach: zdobywania kwalifikacji poprzez podjęcie nauki w szkołach policealnych, poprzez formy szkoleniowe, poprzez zdobywanie kwalifikacji do danego zawodu, udział w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, możliwościach zdobycia doświadczenia: praca w kraju za granicą, służby mundurowe, staż, wolontariat, kształcenie ustawiczne.
„Praca za granicą – co warto wiedzieć?”
Adresat: uczniowie klas czwartych
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Przekazanie uczniom niezbędnych informacji dot. przygotowania się i wyjazdu do pracy za granicą m.in. formalności, dokumentacja, pomocne instytucje, pośrednictwo pracy, oferty pracy, wymagania pracodawców, wynagrodzenie.
INNE TEMATY ZAJĘĆ W RAMACH DORADZTWA ZAWODOWEGO, ZGODNIE Z ZAPOTRZEBOWANIEM UCZNIÓW, WYCHOWAWCÓW, NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW, DORADCÓW ZAWODOWYCH
Adresat: uczniowie liceum
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Problematyka adekwatne do wybranej tematyki zajęć.
INDYWIDUALNE DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW
Z WYKORZYSTANIEM NARZĘDZI DIAGNOSTYCZNYCH,
DOT. WYBORU DALSZEGO KIERUNKU KSZTAŁCENIA/POSZUKIWANIA ZATRUDNIENIA
Adresat: uczniowie liceum
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Udzielenie pomocy w wyborze dalszego kierunku kształcenia z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji ucznia; predyspozycji, możliwości, sytuacji rodzinnej etc. z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, przekazanie ważnych informacji dot. aktywnego poszukiwania zatrudnienia.
Warunki realizacji: doradztwo indywidualne na terenie szkoły (odrębna sala lekcyjna/gabinet) lub doradztwo na terenie ZPPP w Pile przy ul. Sikorskiego 19.
OFERTA DZIAŁAŃ DLA NAUCZYCIELI
LICEUM
Konsultacje indywidualne z pedagogami szkolnymi, wychowawcami, doradcami zawodowymi, nauczycielami odpowiedzialnymi za realizację doradztwa zawodowego.
Adresat: pedagodzy szkolni, wychowawcy, doradcy zawodowi, nauczyciele
Termin: (IX 2024 - VI 2025)
Cel zajęć: Współpraca w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego; wymiana doświadczeń, wdrażanie nowych form działań, usprawnianie działań etc.
Warunki realizacji: konsultacje indywidualne w siedzibie szkoły lub w siedzibie Poradni.
OFERTA DZIAŁAŃ DLA RODZICÓW UCZNIÓW LICEUM
(ZEBRANIA Z RODZICAMI)
„Jak pomóc nastolatkowi w wyborze dalszej drogi edukacyjno-zawodowej?”.
Adresat: rodzice uczniów ostatnich klas liceum
Termin: (IX 2024- IV 2025)
Prowadząca: Anna Oleszczyk – doradca zawodowy
Przedstawienie rodzicom możliwości dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej dla uczniów.
Warunki realizacji: (spotkanie grupowe ok. 20 min., konsultacje indywidualne adekwatnie do potrzeb rodzica).
Inne zajęcia grupowe, konsultacje indywidualne na terenie szkoły lub Poradni w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego, zgodnie z zapotrzebowaniem rodziców uczniów liceum np. dotyczące kierunków studiów, aktualnej sytuacji na rynku pracy, branż, zawodów przyszłości etc.
(od września 2024 do marca 2025) Anna Oleszczyk – doradca zawodowy
Zapraszam do współpracy
Anna Oleszczyk – doradca zawodowy
tel. 694449054