Pojecie opóźniony rozwój mowy jest pojęciem szerokim, a co za tym idzie mało precyzyjnym, niejednoznacznym.
Wiemy, że proces nabywania umiejętności językowych trwa kilka lat i składa się z kilku etapów. Najdłuższy z nich tzw. „okres swoistej mowy dziecięcej” przypada na okres między 3 a 6 rokiem, a więc na wiek przedszkolny. Dziecko sukcesywnie opanowuje prawidłową artykulację, operuje coraz większą ilością pojęć, redaguje zdania złożone o coraz bardziej skomplikowanej strukturze, buduje coraz dłuższe wypowiedzi, w których z czasem popełnia mniej błędów gramatycznych i stylistycznych.
Rozwój mowy nie odbywa się u wszystkich dzieci w jednakowym tempie. Spróbujmy więc poszukać odpowiedzi na kilka nasuwających się pytań:
- Kiedy można czy też raczej należy stwierdzić, że dziecko ma opóźniony rozwój mowy ?
- Jakie są przyczyny opóźnienia rozwoju mowy ?
- Jakie wskaźniki świadczą o opóźnieniu rozwoju mowy ?
Rodzice składając w poradni wniosek z prośbą o zbadanie dziecka w uzasadnieniu nie podają jako powodu zgłoszenia się opóźnienia rozwoju mowy - rzecz jasna nie muszą tego, co obserwują tak nazywać, ale dość często piszą:
- „Proszę o wykonanie badania w związku ze słabym rozwojem mowy”
- „Proszę o wykonanie badania w związku z małą ilością słów wypowiadanych przez dziecko”
- „Proszę o wykonanie badania w związku ze słabą mową”.
W akademickim podręczniku „Logopedia. Pytania i odpowiedzi” t. 2 znajdujemy podstawowe wyjaśnienie terminu zawartego w tytule niniejszego artykułu: „Opóźnienie rozwoju mowy (ORM) to najogólniejszy termin służący określeniu zjawiska wolniejszego wykształcania się zdolności percepcyjnych lub/i ekspresyjnych danego dziecka w porównaniu z jego rówieśnikami, które powoduje, że dynamika rozwoju tych zdolności jest odmienna od normalnej”.
Kiedy więc mówimy o ORM ? Kiedy się go stwierdza ?
Jak podają różni autorzy ma to miejsce, gdy:
- określony etap rozwoju mowy dziecka nie pojawił się w czasie powszechnie uznanym za właściwy (przypomnę, że etapy to: 0 -1 r. ż etap melodii, 1- 2 r. ż. – etap wyrazu, 2 - 3 r. ż. etap zdania, 3 - 6 r. ż etap swoistej mowy dziecięcej)
- wydłuża się proces kształtowania i rozwoju mowy
- występują znaczące różnice między poziomem rozwoju percepcji mowy i rozwojem ekspresji językowej
- występują istotne różnice w rozwoju poszczególnych podsystemów językowych; różnice w rozwoju poszczególnych aspektów mowy (chodzi tu o rozmaite umiejętności językowe: artykulację, używanie form gramatycznych, posługiwanie się zdaniami, zasób słownika).
Najczęściej opóźnienie rozwoju mowy ujmuje się jako zespół objawów.
Na co należy zwracać uwagę analizując zjawisko ORM ?
- kiedy dziecko zaczęło mówić pierwsze słowa
- kiedy dziecko zaczęło wypowiadać pierwsze zdania
- jaki jest przedział czasowy pomiędzy poszczególnymi etapami rozwoju mowy
- jaki jest aktualny stopień opanowania przez dziecko języka, w różnych jego aspektach.
Powyższe pytania wskazują, iż kryterium objawów, będące kryterium ilościowo- jakościowym, nie jest zbyt precyzyjnym narzędziem opisu zjawiska ORM, bowiem wymieniane przez różnych autorów wskaźniki i granice czasowe zjawisk tu omawianych są odmienne.
Z mojego doświadczenia w przeprowadzaniu wywiadów z rodzicami wynika, iż często jest im trudno choćby w przybliżeniu określić początek poszczególnych etapów rozwoju mowy, a właśnie moment pojawienia się poszczególnych stadiów rozwojowych jest diagnostycznie istotny.
W literaturze omawianego zagadnienia znajdujemy różne klasyfikacje ORM.
Uwzględniając rozległość ORM znawca przedmiotu prof. Z. Tarkowski wyróżnia:
- globalny opóźniony rozwój mowy (obejmujący zarówno mówienie, jak i rozumienie)
- parcjalny opóźniony rozwój mowy (obejmujący niektóre aspekty mówienia i rozumienia).
ORM może być:
- równomierne (wyniki poszczególnych podtestów mieszczą się poniżej przeciętnej)
- nierównomierne (wyniki poszczególnych podtestów są zarówno powyżej, jak i poniżej przeciętnej).
Tradycyjny podział, powszechny w środowisku medycznym, uwzględnia 2 typy ORM:
- proste opóźnienie rozwoju mowy
- opóźnienie rozwoju mowy.
Pojęcia te są stosowane niekonsekwentnie, co utrudnia zrozumienie ich istoty. Dlatego w podręczniku akademickim z zakresu logopedii podejmując próbę uporządkowania problemu przyjęto następujący podział ORM;
- samoistne opóźnienie rozwoju mowy (SORM)
- niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy (NORM).
Taki podział wskazuje na to, iż mimo podobieństwa objawów te 2 zespoły się różnią, co jest ważne dla praktyki logopedycznej.
Obraz porównawczy SORM i NORM przedstawia poniższa tabela:
Rodzaj czynnika różnicującego | SORM | NORM |
charakter zjawiska |
|
|
etiologia |
|
|
objawy |
|
|
rokowanie |
|
|
Dokonując oceny wyżej wymienionych zjawisk należy uwzględniać rozmaite wskaźniki:
- liczbę i jakość wymawianych przez dziecko głosek
- formy realizacji głosek (czy głoski są deformowane, czy zastępowane innymi głoskami)
- zasób słownictwa czynnego i biernego
- umiejętność budowania wypowiedzi
- umiejętność doboru odpowiedniego słownictwa, używania zastępczych pojęć
- stopień rozumienia przez dziecko wypowiedzi innych
- stopień rozumienia mowy dziecka przez otoczenie.
Wymienione wskaźniki należy odnosić oczywiście do norm rozwojowych.
A więc, jeśli np. dziecko mające 1;6 r. ż. gaworzy tzn., że jego mowa jest na poziomie dziecka mającego 1;0 r.ż. ; jeśli dziecko ma 3 lata i posługuje się równoważnikami zdań, a zasób jego słownictwa to ok. 200 - 300 słów tzn., że jest na poziomie dziecka 2- letniego.
Podsumowanie:
ORM diagnozujemy wtedy, gdy proces rozwoju mowy ulega opóźnieniu we wszystkich jego aspektach bądź w niektórych i przebiega niezgodnie z normą obowiązującą dla danej grupy wiekowej. Mianem ORM określa się zjawisko będące rezultatem indywidualnego tempa rozwoju (dysharmonii rozwoju) , a także będące konsekwencją poważnych zaburzeń rozwoju. Ustalenie przyczyn ORM pozwala na prawidłową diagnozę i właściwe opracowanie programu terapii.
Niepokojących objawów rodzic nie powinien lekceważyć. We wszystkich przypadkach, gdy dziecko ukończyło 3 r.ż. należy podjąć postępowanie terapeutyczne, którego celem jest stymulacja rozwoju mowy.
Opracowała: Alicja Monarszyńska - logopeda, surdologopeda, neurologopeda, ZPPP w Pile